سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت جواهر و دندان مصنوعی با پرینتر سه بعدی آیا ممکن است

ساخت جواهرات سنتی فرآیندی دقیق و زمان بر است. هیچ کس نمی تواند مهارت و مهارتی را که در یک حلقه یا آویز دست ساز وجود دارد انکار کند، و همیشه چیزی منحصر به فرد در مورد تزئینات شخصی که به صورت دستی ساخته می شوند وجود خواهد داشت. با این حال، واقعیت این است که ساخت جواهرات به طور کامل با دست زمان و حوصله زیادی می طلبد.

بسیاری از جواهرسازان و طلاسازان با این واقعیت بیدار شده اند و به دنبال راه حل هایی برای آسان کردن تولید جواهرات هستند. تولید افزودنی و چاپگر سه بعدی برای کمک به آنها وارد عمل شده است.

https://www.youtube.com/watch?v=C4dBuPJ9p7A

و وقتی می گوییم «بسیاری از طلاسازان»، منظورمان این است – ارزش بخش پرینت سه بعدی جواهرات تا سال 2026 به 5.5 میلیارد دلار می رسد. مانند بسیاری چیزهای دیگر، جواهرات نیز دیجیتالی شده اند.

مزایای پرینت سه بعدی جواهرات

توجه به این نکته مهم است که وقتی در مورد پرینت سه بعدی جواهرات صحبت می کنیم، منظورمان چاپ مستقیم جواهرات در فلزات گرانبها نیست. اگرچه این قطعا امکان پذیر است – و فناوری انجام این کار به سرعت در حال پیشرفت است – بیشتر جواهرسازان از چاپگرهای سه بعدی به این روش استفاده نمی کنند، زیرا این فناوری از نظر قیمت کاملاً در دسترس نیست.

در عوض، جواهرسازان از چاپگرهای سه بعدی برای چاپ مدل ها و الگوهای اصلی یا مومی استفاده می کنند تا در ترکیب با ریخته گری موم گم شده سنتی استفاده کنند. روش موم گم شده، اگر آشنا نیستید، جایی است که یک مدل موم در یک محیط گچ مانند قرار می گیرد که سفت می شود و سپس گرم می شود تا مدل موم ذوب شود و قالبی با فلز گرانبها مذاب پر می شود.

بنابراین به جای حکاکی دستی موم به روش سنتی، امروزه جواهرات به صورت سه بعدی در موم چاپ می کنند. یک چاپگر سه بعدی امکان ایجاد یک مدل مومی با جزئیات دقیق را فراهم می کند.

البته برای پرینت سه بعدی مدل مومی خود باید از یک فایل دیجیتالی از خود قطعه جواهر شروع کنید. جایی که سازندگان جواهرات سنتی ممکن است با یک طرح روی کاغذ شروع کنند، جواهرات دیجیتال طرح های خود را به صورت سه بعدی با استفاده از نرم افزارهای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) مانند Mudbox، RhinoGold Basic و SketchUp ایجاد می کنند.

مزایای مدل های مومی پرینت سه بعدی:

سرعت:

به زبان ساده، چاپ سه بعدی بی نهایت سریعتر از حکاکی موم با دست است. در حالی که روش سنتی شما را ملزم می کند ساعت ها یا حتی روزها را با زحمت برای حکاکی مدل مومی صرف کنید، چاپگر سه بعدی یک مدل دقیق را در عرض چند ساعت تولید می کند. به‌علاوه، تغییرات بسیار آسان‌تر است زیرا می‌توانید به سادگی فایل دیجیتال را تغییر دهید و نسخه دیگری را چاپ کنید.

پیچیدگی:

چاپگرهای سه بعدی می توانند هندسه های بسیار پیچیده تر و پیچیده تری نسبت به آنچه می توان با دست حکاکی کرد ایجاد کرد. می‌توانید هر چیزی را که نرم‌افزار CAD شما می‌تواند طراحی کند چاپ کنید، بنابراین حتی طراحی عالی را برای هنرمندانی که ممکن است مهارت‌های حکاکی ندارند، قابل دسترس‌تر کند. علاوه بر این، بسته به قطعه، حتی ممکن است بتوانید هندسه هایی را تولید کنید که عملاً از طریق حکاکی دستی غیرممکن است.

 

سفارشی سازی:

از آنجایی که مدل اصلی به عنوان یک فایل CAD دیجیتال ذخیره می شود، می توانید به سرعت آن را بر اساس نیاز مشتری تغییر دهید. شما می توانید جواهرات سفارشی ارائه دهید و به راحتی در یک مدل تغییراتی ایجاد کنید اگر استفاده کننده آینده آن از طرح اولیه راضی نبود.

تولید انبوه:

بسته به ظرفیت چاپگر سه بعدی خود، ممکن است بتوانید ده ها مدل مومی مختلف را با یک بار چاپ کنید.

تولید مثل:

پرینت سه بعدی سطح دیگری از راحتی را به شما اضافه می کند، زیرا می توانید قطعات قدیمی جواهرات را دوباره تولید کنید. با یک اسکنر سه بعدی، می توانید یک قطعه موجود را به عنوان یک مدل دیجیتال بازسازی کنید که سپس می تواند در یک نرم افزار CAD تمیز شود و چاپ شود.

کارایی هزینه:

چاپ سه بعدی در مقیاس جواهرات از مواد چاپ بسیار کمی استفاده می کند. اگرچه ممکن است مواد موم ریخته‌گری‌شده گران‌تر از مواد چاپ معمولی باشند، شما مسافت پیموده شده زیادی را از یک دسته مواد دریافت خواهید کرد که به کاهش هزینه‌های مواد کمک می‌کند.

نمونه های اولیه سریع:

برای اطمینان از تناسب کامل و تایید مشتری قبل از ریخته گری قطعه نهایی، سنگ ها را در یک مدل پرینت سه بعدی قرار دهید. مشتریان می توانند مدل های پرینت سه بعدی را امتحان کنند و حس واقعی تری نسبت به تصویر دو بعدی از قطعه نهایی داشته باشند.

دنبال چه چیزی میگردی

 اولین نکته در انتخاب چاپگر سه بعدی جواهرات، فناوری آن است. با این حال، این یک انتخاب آسان است. اکثر جواهرسازان چاپگرهای SLA یا DLP مبتنی بر رزین را به دلیل وضوح چاپ بالا و در دسترس بودن رزین‌های مومی که در طول ریخته‌گری به طور تمیز می‌سوزند، انتخاب می‌کنند. اگر با فناوری چاپ سه بعدی SLA یا DLP مبتنی بر رزین آشنایی ندارید، راهنمای ما را در اینجا بررسی کنید:

برخی از چاپگرهای FDM مبتنی بر رشته وجود دارند که می توانند با استفاده از رشته های مومی چاپ کنند. با این حال، از آنجایی که اکثر چاپگرهای FDM نمی توانند جزئیات کافی برای جواهرات پیچیده ایجاد کنند، بهتر است به دنبال چاپگر رزینی باشید. اگرچه باید آن را به چاپگرهای FDM تحویل دهیم، اما معمولاً سریعتر هستند.

ملاحظات دیگر هنگام انتخاب چاپگر عبارتند از:

وضوح

تکه‌های جواهرات کوچک هستند، بنابراین هر چه چاپگر شما جزئیات بیشتری را تولید کند، بهتر است. شما باید به دنبال ماشینی باشید که قادر به ایجاد بهترین جزئیات ممکن باشد، در حالت ایده آل حتی به کوچکی 10 میکرون.

سرعت چاپ

تصور حالتی که موم حکاکی دستی سریعتر از چاپ سه بعدی باشد، دشوار است، بنابراین وقتی صحبت از سرعت به میان می آید، ما در میان پرینترهای سه بعدی صحبت می کنیم. در حالت ایده‌آل، به دنبال ماشینی باشید که به شما امکان می‌دهد سرعت را تنظیم کنید تا نمونه‌های اولیه بسیار سریع اما با جزئیات کمتر و همچنین جزئیات بسیار دقیق را تنظیم کنید، که معمولاً کمی بیشتر طول می‌کشد.

از پرینترهای سه بعدی می توان در دندانپزشکی استفاده کرد و با ساخت دندان مصنوعی و ... به دامد رسید 

روش های مختلفی وجود دارد که دندانپزشکان می توانند از پرینترهای سه بعدی دندانی استفاده کنند و با سرعتی که در توسعه و پیشرفت شاهد آن هستیم، در آینده شاهد موارد بیشتری از کاربرد آنها خواهیم بود.

دو فرآیند پروتز و ارتودنسی در زمینه دندانپزشکی نیاز به دقت ابعادی بسیار بالایی دارد. اعمال چنین دقتی با استفاده از پرینترهای رزین سه بعدی (DLP، SLA، Polyjet و غیره) بسیار ساده تر از استفاده از روش های سنتی رایج در دندانپزشکی است.

شرکت های بزرگی وجود دارند که از فناوری پرینت سه بعدی دندان استفاده می کنند و به آن کمک می کنند.

Invisalign و ClearCaps دو شرکت تولید کننده پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی هستند و در تولید الاینرهای دندانی و نایت گارد فعال هستند. این دو شرکت با معرفی این فناوری به صنعت دندانپزشکی بسیار سودآور شدند.

 

شرکت های دیگر موضع گسترده تری اتخاذ کردند و علاوه بر تولید پرینترهای سه بعدی دندانی، رزین نیز تولید کردند، تحقیقات انجام دادند و به دندانپزشکان در استفاده از پرینترهای سه بعدی دندانی کمک کردند.